Print

Print


** La version française suit **

** Please distribute widely * / * Please excuse cross-posting **



*CAPAL18*



*Community, Diversity, and Education:*

* Academic Librarianship in Challenging Times*

will be held in conjunction with Congress of the Humanities and Social
Sciences 2018 at University of Regina, Saskatchewan, 29-31 May, 2018

(Preconference 28 May, 2018)





CAPAL18 provides an opportunity for academic librarians to critically
examine and discuss the ways in which collaboration, respect for
differences, and professionalism empower us at a time when the values of
our profession are in danger of being eroded, both within our universities
and within the wider world.  It is time to consider the role of academic
librarianship in a changing world and the ways in which academic librarians
can challenge the corporatization of our universities and libraries,
institutional inequities, and the attempts to deprofessionalize academic
librarians.



Papers presented might relate to aspects of the following themes (*though
they need not be limited to them*):



-- Challenges to academic status for librarians

--The identity of academic librarians in uncertain times

-- Challenging racism in Canadian universities

--The role of academic librarians in the changing academic library
environment and culture

--The ways in which professionalism intersects with race and gender, and
how it may reinforce institutional power dynamics

--Challenges to academic freedom and intellectual freedom

--Challenges to academic integrity in a “fake news” and anti-science world

--The roles and responsibilities of academic librarians in Reconciliation

--Resisting the corporatization of universities and academic libraries

--Confronting barriers to diversity in academic libraries



The Program Committee invites proposals for individual papers as well as
proposals for panel submissions of three papers. Proposed papers must be
original and not have been published elsewhere.

   - Individual papers are typically 20 minutes in length. For individual
   papers, please submit an abstract of no more than 400 words and a
   presentation title, with a brief biographical statement and your contact
   information.



   - For complete panels, please submit a panel abstract of no more than
   400 words as well as a list of all participants and brief biographical
   statements, and a separate abstract of no more than 400 words for each
   presenter. Please provide contact information for all participants.
   - Incomplete proposals or proposals that exceed the requested word count
   will not be considered.

Please feel free to contact the Program Committee to discuss a topic for a
paper, panel, or other session format. Proposals should be emailed as an
attachment as a .doc or .docx file, using the following filename
conventions:

   - Lastname_Keywordoftopic.docx

Proposals and questions should be directed to the Program Chairs, Lorna
Rourke and Laura Koltutsky, at [log in to unmask]

*Deadline for Proposals is*: 5 January 2018

Further information about CAPAL 2018 and Congress 2018 are available at:

http://conference.capalibrarians.org/  &  https://www.congress2018.ca/





*Please note:*  The University of Regina is pleased to offer the Congress
2018 Graduate Student Travel Awards (https://www.congress2018.ca/
student-funding), funded by the President’s Planning Committee for Congress
2018. Fully-qualified graduate students and recent PhD graduates will be
able to apply for a subsidy of up to $500 towards accommodation, meal, &
bookstore credits to facilitate participation at Congress 2018.



…



*ACBAP18*



*Communauté, diversité et éducation :*

* la bibliothéconomie académique traverse une période difficile*

aura lieu lors du Congrès des sciences humaines 2018 à l’Université de
Régina en Saskatchewan, du 29 au 31 mai 2018.

(Préconférence le 28 mai 2018)





ACBAP18 propose aux bibliothécaires universitaires une occasion de faire
l’examen critique et de discuter des façons dont la collaboration, le
respect des différences et le professionnalisme nous fortifient au moment
où les valeurs de notre profession sont en proie à l’érosion, à l’intérieur
de nos universités comme dans le reste du monde. Le temps est venu de
considérer le rôle de la bibliothéconomie académique dans un monde en
évolution et les moyens dont disposent les bibliothécaires universitaires
pour contester la privatisation des universités et des bibliothèques, les
inégalités au sein des établissements et les tentatives de
déprofessionnalisation des bibliothécaires académiques.



Les communications présentées peuvent porter sur certains aspects des
thèmes suivants (*sans devoir s’y limiter*) :



-- Les défis reliés au statut académique des bibliothécaires

--L’identité des bibliothécaires universitaires dans un contexte
d’incertitude

-- Dénoncer le racisme dans les universités canadiennes

--Le rôle des bibliothécaires académiques face à leur milieu et à leur
culture en mutation

--Les façons dont le professionnalisme rejoint l’appartenance raciale et
sexuelle et peut renforcer la dynamique du pouvoir institutionnel

--Les défis en matière de liberté universitaire et de liberté intellectuelle

--Les défis en matière d’intégrité universitaire dans un monde de
« nouvelles bidon » et de tendances antiscientifiques.

--Les rôles et les responsabilités des bibliothécaires universitaires dans
la réconciliation

--Contester la privatisation des universités et des bibliothèques
académiques

--Faire face aux obstacles à la diversité dans les bibliothèques
universitaires



Le comité du programme sollicite des propositions de communication
individuelle, ainsi que de présentation en groupe de trois communications.
Les communications proposées doivent être originales et n’avoir jamais été
publiées ailleurs.

   - Les communications individuelles durent normalement 20 minutes. Pour
   les communications individuelles, veuillez fournir un résumé de moins de
   400 mots, le titre de la présentation, une courte description biographique
   et vos coordonnées.



   - Pour les groupes, veuillez fournir un résumé de groupe de moins de 400
   mots, la liste des participants et leur courte description biographique
   respective, ainsi qu’un résumé de moins de 400 mots pour chacun des
   présentateurs. Veuillez fournir les coordonnées de tous les participants.
   - Les propositions incomplètes ou dont le nombre de mots excède la
   limite indiquée seront rejetées.

N’hésitez pas à contacter le comité du programme afin de discuter d’un
sujet de communication, d’un groupe ou d’un format de séance spécifique.
Veuillez envoyer vos propositions par courriel, en pièce jointe. Nommez
votre fichier .doc ou .docx selon le format suivant :

   - Nomdefamille_Motclédusujet.docx

Veuillez adresser vos propositions et questions aux directrices du
programme, Lorna Rourke et Laura Koltutsky, à [log in to unmask]

*Date limite d’envoi des propositions :* 5 janvier 2018

Obtenez de plus amples informations sur l’ACBAP18 et le Congrès 2018 en
ligne :

http://conference.capalibrarians.org/ et https://www.congress2018.ca/





*Remarque :* L’Université de Régina est heureuse d’offrir des bourses de
voyage aux étudiants diplômés du Congrès 2018 (https://www.congress2018.ca/
student-funding), financées par le comité de planification du recteur. Les
étudiants des cycles supérieurs admissibles et les nouveaux titulaires de
doctorat pourront demander une subvention de voyage pouvant aller jusqu’à
500 $ pour les aider à couvrir les coûts de l’hébergement, des repas et des
achats en librairie et permettre leur participation au Congrès 2018.