Print

Print


From: [log in to unmask] [mailto:[log in to unmask]] On Behalf Of Shelagh Paterson
Sent: Monday, January 23, 2012 10:58 AM
To: Provincial and territorial library associations
Subject: Partnership - rédacteur / rédactrice francophone

 

Please post this position to your lists - thank you!

[English text follows]

rédacteur / rédactrice francophone  

Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research invite les personnes intéressées à poser leur candidature pour le poste de rédacteur ou de rédactrice francophone.  

Le titulaire de ce poste se rapportera au rédacteur en chef et travaillera dans une atmosphère collégiale, au sein d’une équipe comprenant dix autres rédacteurs de Partnership et un directeur des opérations.  Ce poste est non-rémunéré.  Partnership est un des leaders canadiens des revues en ligne servant les professions en bibliothéconomie et sciences de l’information.  Ce poste offre une excellente visibilité et des possibilités de développement professionnel.  Les avantages incluent l’inscription gratuite à l’OLA Super Conference annuelle.  La durée du mandat initial est de deux ans (renouvelable).

Attributions

·       Encourager et faire la promotion du contenu français de la revue.

·       Développer et maintenir des contacts avec des auteurs, des réviseurs et des lecteurs dans la communauté francophone de la bibliothéconomie.

·       Gérer les soumissions francophones à la revue, y compris : recevoir et évaluer les soumissions; sélectionner les pairs examinateurs, quand approprié; évaluer les recommandations des réviseurs; prendre des décisions éditoriales; communiquer avec les auteurs, les examinateurs, les réviseurs linguistiques et les rédacteurs metteur en page, afin d’assurer la bonne gestion de chaque soumission.

 

Exigences

·       Doit être parfaitement bilingue français et anglais.

·       Doit posséder une excellente maîtrise du français écrit.

·       Une expérience préalable dans le domaine de l’édition et / ou de la rédaction est souhaitable.

 

Contexte  

La langue de travail du comité de rédaction de Partnership est l’anglais.  Le travail pour la revue se déroule principalement par courriel, et par téléconférences occasionnelles et une réunion par année.  Le temps à consacrer à la tâche de rédacteur francophone dépendra grandement du nombre de manuscrits soumis, les périodes d’activité de pointe  se situant en mars et septembre, à la suite des dates limites de soumission.  La charge de travail ne devrait pas dépasser 15 jours par année.

Candidatures et Processus de sélection

La date limite pour poser sa candidature est le 29 février 2012.

Les candidats intéressés sont priés de faire parvenir une lettre de motivation présentant leur intérêt et leurs qualifications professionnelles, ainsi qu’un curriculum vitae, à :

David Fox, rédacteur en chef
Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research
Courriel : [log in to unmask]

Les candidatures seront examinées par un comité composé du rédacteur en chef et de membres du conseil d’administration de The Partnership (The Partnership Board).

 

À propos de Partnership:

Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research (http://www.partnershipjournal.ca/) est une revue en ligne de premier plan servant les intérêts en information et en recherche de la communauté en bibliothéconomie et sciences de l’information du Canada.  La revue a publié deux numéros par année depuis 2006.

La revue est publiée par The Partnership : Provincial and Territorial Library Associations of Canada.  Elle est parrainée par l’University of Guelph Library et par l’University Library, University of Saskatchewan.

Partnership est une publication mixte présentant des sections formelles, Theory and Research et Innovations in Practice, révisées en double-aveugle par des pairs; une section Conference Spotlight soumise à la révision par des pairs indépendants; en plus de différentes sections sous révision éditoriale : Professional Development, Reviews, Profiles, Viewpoints, et  News and Announcements.

Partnership est hébergé par l’University of Guelph Library sur plateforme OJS.

 

French Language Editor

Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research invites applications for the position of French Language Editor.

Reporting to the Editor-in-Chief, and working in a collegial atmosphere with a team of ten other Partnership editors and a Business Manager, this is an unpaid position on one of Canada’s leading open access journals serving the library profession.  The position provides excellent recognition and professional development opportunities. Benefits include complimentary registration at the annual OLA Super Conference. The initial term of appointment is two years (renewable).

Duties

·       Encourages and promotes French language content for the journal

·       Develops and maintains contacts with authors, reviewers and readers in the francophone library community

·        Manages French language submissions to the journal, including: receiving and evaluating submissions; selecting peer-reviewers, where appropriate; evaluating reviewers’ recommendations; making publishing decisions; and communicating with authors, reviewers, copy and layout editors to ensure the smooth handling of each submission.

 

Qualifications

·       Must be fluently bilingual in French and English.

·       Must possess excellent writing skills in French.

·       Previous publishing and/or editorial experience would be desirable.

 

Background  

The working language of the Partnership editorial team is English. The business of running the journal is conducted primarily by email with occasional teleconferences and one face-to-face meeting per year. The time commitment for the French Language Editor will depend largely on the number of French manuscripts submitted, with peak activity occurring in March and September following submission deadlines.  The workload would probably not exceed 15 days per year.

Applications and Selection Procedure  

Deadline for applications is February 29, 2012.

Letters of application stating interest and qualifications, along with a current CV, should be sent to:

David Fox, Editor-in-Chief
Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research
Email: [log in to unmask]

Applications will be reviewed by a committee consisting of the Editor-in-Chief and members of The Partnership Board.

 

About Partnership:

Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research (http://www.partnershipjournal.ca/) is a leading open access journal serving the information and scholarly interests of the entire Canadian library community. The journal has published two issues per year since 2006.

The journal is published by The Partnership: Provincial and Territorial Library Associations of Canada. It is sponsored by the University of Guelph Library and the University Library, University of Saskatchewan.

Partnership is a blended publication featuring formal, double-blind peer-reviewed sections on Theory and Research, and Innovations in Practice; a Conference Spotlight section subject to arm’s length peer-review; plus several sections under editorial review: Professional Development, Reviews, Profiles, Viewpoints, and News and Announcements.

Partnership is hosted by the University of Guelph Library on the OJS platform.