Hello,
I would very much appreciate if you could circulate this call for papers--
in French and English--to women whose work--critical, creative, visual,
performative, etc.--might speak to the topic. Please see text below if you
have difficulty opening the attachment.
thanks and best wishes,
Lianne Moyes
co-editor
[log in to unmask]
450 537 1109
The Senses is the topic of Tessera’s Winter 2001 issue. We invite
contributions from a range of cultural perspectives on questions related to
affect, aesthetics and perception. Which senses are privileged by a given
movement or period? Which sensory experiences furnish the material basis
for metaphors of modernity or postcoloniality or feminism? Why has touch
been so important to feminist theory? What kinds of mediations does
interdisciplinarity require of the senses? At what point does sense give
way to sensuality? How has the emphasis on judgement or style limited
discussions of aesthetics? For Jennifer Fisher, a more dynamic
understanding of aesthetics might account for the agency of the senses in
questions of identification, affiliation, culture, difference, power and
memory. Change is key to the working of the senses: sensory receptors
respond to changes in our surroundings, picking up variations in light
(sight), pressure and temperature (touch), sound waves (hearing), and
chemical substances (taste, smell), and blocking recurring input in favour
of the new. In Rey Chow’s terms, "even ‘raw’ sensations are mediated by
signs, themselves historical events . . . ." How do language and other
modes of representation apprehend the body’s ephemera, its barometers of
change? To what degree, ask Brian Massumi and others, have language-based
theories of cultural production limited inquiry into the mediating role of
the senses? After all, media such as video, film, theatre, performance,
installation, sound poetry and hypertext operate on several sensory
registers simultaneously, moving and modulating in ways which complicate
such theories. With its emphasis upon the role of corporeal experience in
the production of knowledge (Fisher) and its politics of historical change,
feminism has a stake in thinking through the senses. Deadline: July 2001
Tessera
Département d'études anglaises
Université de Montréal
C.P. 6128, succ. centre-ville
Montréal, Québec H3C 3J7
Le numéro de l'hiver 2001 de Tessera portera sur «les sens». Nous
sollicitons des textes qui présentent des perspectives culturelles diverses
sur les questions qui touchent l'affect, l'esthétique et la perception.
Quels sens sont privilégiés par un mouvement ou par une époque donnés?
Quelles expériences sensorielles fournissent les bases matérielles pour les
métaphores de la modernité, de la post-colonialité ou du féminisme?
Pourquoi le toucher a-t-il été aussi important pour la théorie féministe?
Quels types de médiation l'interdisciplinarité demande-t-elle aux sens? À
partir de quel moment les sens font-ils place à la sensualité? Comment
l'accent mis sur le jugement ou sur le style a-t-il limité les discussions
sur l'esthétique ? Pour Jennifer Fisher, une compréhension plus dynamique
de l'esthétique pourrait rendre compte de l'action des sens à l'égard des
questions relatives à l'identification, à la filiation, à la culture, à la
différence, à la sexualité, au pouvoir et à la mémoire. Le changement est
la clé du travail des sens : les recepteurs sensoriels répondent aux
changements dans notre environnement, en captant les variations de la
lumière (la vue), la pression et la température (le toucher), les ondes
sonores (l'ouïe), et les substances chimiques (le goût et l'odorat), et en
bloquant les sensations les plus anciennes en faveur des plus nouvelles.
Dans les termes de Rey Chow, «même les sensations brutes sont véhiculées
par des signes, ces signes eux-mêmes étant des événements historiques...».
Comment le langage et les autres modes de représentations appréhendent-ils
le caractère éphémère du corps, ses baromètres de changement? Jusqu'à quel
point, demandent Brian Massumi et d'autres, est-ce que les théories de la
production culturelle qui passent par le langage ont-elles limité les
recherches sur le rôle médiateur des sens ? Après tout, les médias comme la
vidéo, le film, le théâtre, la performance, les installations, la poésie
sonore et l'hypertexte agissent simultanément sur plusieurs registres
sensoriels, se déplaçant et se modulant jusqu'à rendre plus complexes de
telles théories. Le rôle de l'expérience corporelle dans la production du
savoir (Fisher) et sa politique du changement historique étant mis en
évidence, l'approfondissement de la pensée par les sens devient un enjeu
pour féminisme. Échéance: juillet 2001.
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